ניהול כספי בבית ובשליחות #פרק ראשון

ניהול כספי בבית ובשליחות #פרק ראשון

בהמשך למאמר משבוע שעבר, בו למדנו על חשיבות קביעת המטרות ויצירת תכניות עבודה, כגורם יסודי להצלחה בעבודת השליחות, נקרא ונלמד בשבוע זה על מרכיב חשוב בתכנית העבודה  – הכסף, אשר כאשר הוא מנוהל נכון, הרי זה מביא להצלחה גדולה ביותר בעבודת השליחות והוא חלק מכל פרט ופרט בעבודה קדושה זו.

בכל מערכת מעורב הגורם הבסיסי הנקרא “כסף”. באם יש לנו אותו אנו מסוגלים לפעול ולעתים רבות לפעול דברים גדולים. באם ח”ו חסר לנו בכסף, הרי שהיכולת שלנו לפעול יורדת ולעתים קרובות נפגעת עקב כך גם יכולת הריכוז והמיקוד שלנו, כיוון שאנו מאד עסוקים בדאגה על מאין יבוא הכסף הנחוץ לנו

 ניהול כספי בבית ובשליחות

הכרת המערכת הכספית ולימוד כיצד לנהל אותה בצורה נכונה

הנושאים אותם מכסה מאמר זה

  • מבוא – חשיבות הניהול הנכון בענייני כספים
  • מהו כסף וכיצד הוא עובד
  • מרכיבי המערכת הכספית בבית ובמוסד

מבוא – חשיבות הניהול הנכון בענייני כספים

כולנו, וזה אומר כולנו- אנשים פרטיים ואנשים העוסקים בצרכי ציבור, זקנים, צעירים, אנשים ונשים ובימינו אפילו ילדים צעירים, עוסקים בכסף בצורות שונות. אם זה בקניות במכולת, בתשלומים לחברות שונות המשרתות אותנו- טלפונים, חברת חשמל, חברות שרות מכונת הכביסה, המקרר או הפריזר. תשלומים לעובדים במוסד, או  לאנשים המשרתים אותנו כמו בייביסיטר. רכישה של מוצרים שונים- ספרי קודש, מחשב, ציוד למטבח ולבית, כלי עבודה למוסד השליחות ועוד ועוד.

הכסף מהווה אמצעי בסיסי ביותר אשר למעשה נותן לנו את היכולת לפעול בכל מערכת ממערכות החיים שלנו- תזונה, דיור, ביגוד, חינוך, סיוע לזולת, תפילה, לימוד, הפעלת אירועים שונים, עריכת התוועדות וכו’ וכו’.

בכל מערכת מעורב הגורם הבסיסי הנקרא “כסף”. באם יש לנו אותו אנו מסוגלים לפעול ולעיתים רבות לפעול דברים גדולים. באם ח”ו חסר לנו בכסף, הרי שהיכולת שלנו לפעול יורדת ולעיתים קרובות נפגעת עקב כך גם יכולת הריכוז והמיקוד שלנו, כיוון שאנו מאד עסוקים בדאגה על מאין יבוא הכסף הנחוץ לנו…

בגלל עובדה זו, שהכסף מהווה גורם כל כך מרכזי ויחד עם כך, גורם הכסף איננו דבר אשר מוצאים אותו סתם כך בהלכנו ברחוב ואנו צריכים לעמול קשה כדי שהכסף יגיע לרשותנו ונוכל להשתמש בו, יש צורך  שניהול הכסף הנמצא ברשותנו והיכולת שלנו ליצור כלים מתאימים לקבלת הכספים ייעשו בצורה רצינית ומקצועית.

כדי להבין נכון את חשיבות הניהול הכספי נרצה אולי כצעד מקדים, ללמוד מהו כסף וכיצד הוא עובד.

כפי הנראה וכפי שנלמד מתורתנו הק’, היווה הכסף אמצעי מסחר מאז ומתמיד. אצל אברהם אבינו אנו מוצאים את קניית שדה מערת המכפלה מעפרון החתי, כאשר אברהם אבינו ע”ה משלם לעפרון בשקלי כסף עובר לסוחר, כלומר בכסף אמיתי. הכסף ומתכות המכילות כסף אשר הותכו למטבעות והיו מוכרות על ידי השלטון, היוו משך אלפי שנים את אמצעי התשלום המקובל והזמין למסחר יומיומי.

בימינו כבר לא מקובל בכלל השימוש בכסף או זהב למסחר ולקניות. במקום זאת, אנו משתמשים בשטרות המייצגים סכום כסף וירטואלי. זהו ה”כסף” בו אנו משתמשים בימינו בחיי היום יום שלנו.

כשלב נוסף בהתפתחות השטרות להן מחויב הבנק הומצא הצ’ק שהוא גם מעין שטר התחייבות של לקוח הבנק כנגד סכום כסף וירטואלי הנמצא בבנק ושייך ללקוח זה.

גם ה”כסף” העומד לרשותנו בבנק איננו אמיתי והוא וירטואלי, כמו שטרות הכסף בהם אנו משתמשים לתשלום “מזומן”.

אם נתבונן בהתפתחות המתוארת כאן, נראה שקיים הבדל יסודי בעניין ניהול הכסף כפי שהיה בזמן שהתשלום היה בכסף אמיתי או מטבעות המכילות כסף, לבין שיטת התשלום בימינו. ההבדל העיקרי הוא בכך שכאשר אדם שילם בכסף הנמצא בידו, כלומר במזומן, הוא ידע תמיד ובדיוק, כמה כסף עומד לרשותו לתשלומים עתידיים וכך יכול היה לחשב את צעדיו. לקנות מוצר מסוים, אוכל, ביגוד, דיור, מותרות וכדו’ או שבאם נראה שאין בידו מספיק כסף, היה נמנע מלקנות.

בימינו, כאשר הקניה נעשית ברובה כנגד כסף וירטואלי המונח בבנק והאדם בעל הכסף איננו מחזיק את הכסף בידו הרי שהוא בדרך כלל אינו יודע בבירור כמה כסף נשאר שם אלא אם הוא עוקב אחרי חשבונו באופן יום יומי. יותר מזה, כיוון ששטרות הצ’קים נכתבים לא רק למזומן אלא גם לפרעון עתידי וכן השימוש בכרטיסי אשראי מוביל למצב בו אין מידע ברור כמה כסף עתיד לצאת לעומת כמה כסף יש בחשבון הבנק, הרי יתכן מאד מצב בו הצ’קים הנכתבים מכילים יותר כסף מאשר ישנו בחשבון הבנק. דבר שיכול לגרום ואף גורם בפועל למצב של הוצאה הגדולה מהסכום העומד לרשותנו בחשבון הבנק. מצב יכול לגרום, ואף גורם לנו, באם איננו זהירים מספיק, להיכנס למצב של גרעון כספי, כלומר הכסף שאנו מוציאים, הוא רב יותר מסכום הכסף הנמצא ברשותנו. זהו מצב בלתי רצוי וצריך להימנע ממנו לגמרי.

סיכום

כסף הוא מרכיב עיקרי בכל מערכת עבודה ונחוץ בכל מערכות החיים ולכן יש צורך בניהול נכון של המערכת הכספית. בימינו כאשר הכסף הוא וירטואלי בעיקרו, הצורך בניהולו הנכון גובר שבעתיים ובניהול נכון שלו תלויה הצלחתנו בכל מישורי החיים.

לאור כל ההסבר הנ”ל, נעשה ברור לנו הרבה יותר מדוע חשוב כל כך ניהול נכון של הכסף העומד לרשותנו וידיעה ברורה על מצב חשבוננו בכל עת. דבר זה נותן בידנו את הכלי לקבלת החלטות נכונות על השימוש בכסף הנמצא ברשותנו וכדי שלא להוציא יותר כסף מהנמצא אצלנו.

כדי להבין וליישם בצורה נכונה את ניהול הכסף, נתבונן בתחילה מה הם הגורמים העיקריים במערכת הכספית שלנו.

  • מרכיבי המערכת הכספית בבית ובמוסד

כל מערכת כספית, גדולה או קטנה, בין שהיא ילד החוסך כסף כדי לקנות ספר, או צעצוע, בין של תלמיד ישיבה, משפחה המנהלת בית עם ילדים, או מוסד חינוכי ומוסד שליחות שלרשותו מבנים רבים והוא פועל עם אלפי יהודים ולהבדיל גויים ברחבי העולם, כל מערכת כספית מורכבת משני הפרמטרים הבסיסיים והפשוטים לכאורה: הכנסות כספים והוצאות כספים.

גם ההכנסות וגם ההוצאות מתחלקות לסעיפים רבים ושונים, התלויים כמובן באופי הפעילות הכספית, כפי שכתבנו בתחילה – אצל ילד יהיה סעיף ההכנסה בדרך כלל – מתנה מההורים, דמי כיס וכדו’ וההוצאה תהיה בדרך כלל מאד ממוקדת- הממתק או הצעצוע או הספר שהוא חפץ בו. במשפחה יתכן שסעיף ההכנסות יהיה כבר יותר מגוון- משכורת של הבעל או האשה, מילגה, מכירה של מוצרים וכדו’. ההוצאות של משפחה הן בעלות סעיפים רבים- משכר דירה וביגוד ועד מזון, מחשמל ועד שכר לימוד ועוד ועוד.

במוסד שליחות יש סעיפי הכנסה עוד יותר מגוונים- תרומות, תמיכות, תקציבים, הכנסות משירותים שונים. כאן גם סעיפי ההוצאה רבים יותר – שכר עובדים, תשלום לספקים, תשלום לקבלנים מקצועיים ועוד.

כדי לנהל נכון את המערכת הכספית יש צורך להכיר היטב את סעיפי ההכנסות וההוצאות האפשריים וכן הקיימים אצלנו. דבר זה ייתן לנו יותר מאוחר את האפשרות לבנות תקציב מאוזן שהוא המפתח למערכת כספית בריאה ומתפקדת היטב.

הבה אם כן נתבונן בסעיפי מרכיבי המערכת הכספית:

הכנסות

  • משכורת- השכר שאנו מקבלים מהמעביד
  • תרומות- כסף שאנו מקבלים מתורמים שונים
  • מתנות – בד”כ מהורים ובני משפחה
  • מוצרים שאנו מייצרים- מוצרי צריכה, מוצרי חינוך וכדו’
  • מלגות- בדרך כלל אברכי כולל או סטודנטים המקבלים מילגה
  • תקציבים (למוסדות)- ממוסדות ממשלתיים או עירוניים
  • תמיכות (למוסדות)- ממוסדות עירוניים או ממשלתיים

הוצאות

  • שכר דירה (משכנתא) התשלום החודשי הקבוע שאנו משלמים עבור הדיור שלנו. שכר דירה משולם לבעל הדירה בעוד שמשכנתא משולמת בדרך כלל לבנקים. ההבדל העיקרי ביניהן הוא בעובדה ששכירות היא כסף שהולך לאיבוד מבחינתנו בעוד שמשכנתא היא תשלום עבור נכס שבע”ה בסופו של דבר יהיה שלנו.
  • ארנונה – מס המשולם בדרך כלל לעירייה, או מועצה עבור מבנים. כשמדובר במוסדות חינוך או מוסדות ציבוריים, יש מקרים בהם העירייה נותנת פטור מהארנונה וכדאי תמיד לנסות זאת.
  • מזון– התשלום החודשי שלנו עבור אוכל ושתיה מכל סוג שהוא
  • ניקיון– התשלום עבור חומרי ניקוי ושכר עובדי הניקיון אם בבית או במוסד.
  • חשמל– תשלום חודשי או דו חודשי עבור השימוש בחשמל למטרות שונות בבית או במוסד. בימינו יש חלופה של שימוש בגז לדברים מסוימים וכדאי תמיד לבדוק את הפרשי העלויות.
  • מים
  • גז
  • רכב – תשלום עבור רכישת רכב, הוצאות תיקונים, רישיונות, דלק וכדו’.
  • ביטוחים – תשלום עבור ביטוח לרכב, לדירה לעיתים לתכשיטים, לבריאות, ביטוחי חיים, ביטוח סיעודי ועוד סוגי ביטוח
  • שכר לימוד – תשלום עבור מעונות, גנים, תלמודי תורה ומוסדות חינוך לבנות. כן ההורים אם לומדים קורסים מקצועיים, לתואר וכדו’
  • מטפלת (בייביסיטר)
  • תרומות- תשלום מעשר לתרומות
  • חסכונות- תשלום היורד לקופות חסכון
  • חתונות וכדו’
  • ביגוד והנעלה
  • פעילות משפחתית
  • מיסי קהילה- תשלום עבור בית כנסת, מקווה ותשלומים דומים שהקהילה מחייבת אותם לטובת פעילות קהילתית
  • ריהוט
  • אחזקת בית- תשלומים עבור שיפוצים, תיקונים, צביעה וכדו’
  • שונות- תשלומים, לעיתים בלתי צפויים עבור עניינים הדורשים טיפול.

סיכום

מרכיבי המערכת הכספית פשוטים מצד אחד, ועם זאת בעלי סעיפים רבים. יש צורך ללמוד היטב את המרכיבים כדי להיות מסוגלים לנהל אותם נכון.

לסיכום , כסף הוא מרכיב עיקרי בכל מערכת עבודה, ובמיוחד במוסדות השליחות. על מנת להתבסס ולהתפתח בהצלחה, יש צורך בניהול כספי נכון. כאשר נדע ממה מורכבת מערכת זו, נהיה מסוגלים לנהלה ולהצליח יותר. בשבוע הבא בעזרת השם, נעסוק בכלים לניהול נכון של המערכת הכספית בבית ובמוסד.

בהצלחה רבה בעבודת השליחות

שמריהו הראל

להרשמה לניוזלטר שלנו, השאירו מייל כאן

תודה על הרשמתך

שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

תחנת אוטובוס מעץ

להתכונן לשגרה?

השאלה הזו מעניינת, כיון שלא ברור איזו שגרה תהיה ומתי היא תגיע. כן ברור, שגם כיום ניתן לייצר שגרה וחשיבה קדימה. לדעתי, המנהיגים של היום

קרא עוד »

סיפורו של יומן

ברוכים הבאים ליומן לצמיחה אישית, משפחתית  ועסקית בשיטת מאזן החיים היומן הזה צמח מתוך החיים עצמם.  הוא התפתח כחלק  מתפיסה הוליסטית שפיתחתי, הנקראת “מאזן החיים”,

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
שלחו לנו הודעה
1
כאן יוצרים קשר ומתקדמים
רוצים להצליח יותר?
לחצו ונתקדם