ששה עקרונות לניהול נכון של המערכת הכספית
עבודה מתוכננת מצליחה יותר ששה עקרונות לניהול כספי

ששה עקרונות לניהול נכון של המערכת הכספית

בימים אלו הניהול הכספי אינו רק תאוריה. נדרשת מכל אחד ואחת מסירות אישית על מנת לנהל באופן נכון את הכספים הנכנסים והיוצאים אצלו, כך שיוכל לקיים את עצמו ומשפחתו, וכן את העסק בראשו הוא עומד. במאמרים בקודים למדנו על חשיבות הניהול הנכון בענייני כספים, מהו כסף וכיצד הוא עובד, מהם מרכיבי המערכת הכספית בבית ובעסק וכן מהם הכלים לניהול נכון של המערכת הכספית בבית ובעסק. במאמר זה נלמד על העקרונות בניהול המערכת הכספית בבית ובעסק.

כדי לשמור על מערכת כספית תקינה ומאוזנת יש צורך להקפיד לשמור על כמה עקרונות וכללים. שמירה עליהם והקפדה שלא לחרוג מהם תביא לנו תועלת מרובה וגם מאד חשוב – שקט נפשי.

הכנסה מול הוצאה. אין הוצאה ללא כיסוי כספי מתאים.

בדרך כלל ובהרבה מקרים, בפרט בשליחות החיים – העסק שלנו, אנו נוטים לשים משקל גדול מאד ובצדק, על הצורך בהשקעה בעסק לצמיחה והתרחבות. דבר זה גורם לכך שנעשה הוצאות כספיות למרות שברור לנו שאין בידנו האמצעים לכיסוי ההוצאות. יש לכך סיבות רבות ובעזרת השם נלמד עליהן בהמשך.

צריך לזכור ולהקפיד – אנו מוציאים כסף רק כאשר ברור לנו שיש מקור כספי אשר יכסה הוצאה זו. נכון שדבר זה מכריח אותנו לבנות תכנית מתאימה ובתוכה בניית תקציב מאוזן אשר נותן לנו תמונה ברורה מה הן ההוצאות ובהתאם לכך לתכנן את מקורות ההכנסה לכיסוי ההוצאות. זו היא הצורה הנכונה לעבוד והיא תביא ברכה בעמלנו. ומכל מקום הכלל הוא שמול כל הוצאה צריך להיות מקור הכנסה שיכסה אותה.

יש להדגיש כי אין הדברים אמורים שיבוא אדם ויאמר “אין כסף, לכן משמע שב ואל תעשה עדיף”. אלא, יש לתכנן את הפעילות, ההוצאות הנדרשות עבורה, ההכנסות הבטוחות עבורה ואילו הכנסות עלינו לעמול ולהשיג מתורמים או מקורות נוספים לאלו שקיימים כעת.

להשתמש רק בכסף הנמצא בידנו

בהמשך לכלל הקודם, להקפיד להשתמש להוצאות רק בכסף הנמצא בידנו ולא בכסף וירטואלי שאנו חושבים שאולי יבוא ואולי ח”ו לא.

כלל זה גורר שבאם יש כסף מתוכנן שעתיד להיכנס, למשל, בעוד שלושה חודשים ואנו מייעדים אותו לפעילות של פסח, להיזהר שלא לתכנן על אותו כסף גם לל”ג בעומר או לשבועות שכן דבר זה יגרום לסחרור של הוצאות ולמעגל הוצאות לא מכוסות שקשה לצאת ממנו. הכלי המתאים לניהול סוג זה של כסף הוא תזרים מזומנים, עליו למדנו שבוע שעבר, בו רושמים את ייעוד הכסף ומוודאים שנוציא אותו למטרתו המיועדת.

לקבלת קובץ תבנית תזרים מזומנים באקסל, השאירו כאן מייל

כתובת המייל שלך תשמש אותנו להעביר לך מידע וידע רלוונטי להצלחה אישית, ארגונית ועסקית. לא נעביר אותה הלאה.

תודה על הרשמתך. המייל מגיע ממש ברגעים אלו אליך. מומלץ לבדוק בתיקיית העדכונים או הספאם, כן גם זה קורה. כתובת השולח: Shmuel@odc.co.il בהצלחה 🙂

לא לקחת הלוואות

אחד הגורמים לכניסה לסחרור כספי בעסק וכן בניהול הבית הוא לקיחת הלוואות לכיסוי הוצאות, לכיסוי מינוס וכדו’. לקיחת הלוואה כמקור הכנסה היא טעות הגיונית ומתמטית שכן ההלוואה איננה כסף העומד לרשותנו. ההלוואה היא הוצאה אלא שהיא הוצאה דחויה. כלומר, כאשר ישנה הוצאה מתוכננת או שאינה מתוכננת ואנו, במקום לחפש מקור הכנסה לכיסוי ההוצאה, כפי שהוסבר למעלה, נוקטים בדרך הקלה יותר של לקיחת הלוואה, אנו גורמים לעצמנו הוצאה ללא מקור הכנסה אלא שאנו משלים את עצמנו שיש לנו הכנסה – ההלוואה. זו טעות שכן את ההלוואה צריך הרי להחזיר ולא רק שצריך להחזירה אלא שבאם נלקחה מבנק – עוד נשלם עליה ריבית אשר תגדיל את ההוצאה. בכלל הלוואות הן גורם שלילי באם לא מכינים מקור להחזרת הלוואה. לכן, בהתאם לכלל שאין הוצאה ללא מקור הכנסה, יש להימנע מלקחת הלוואות אלא רק לדברים עיקריים כמו רכישת רכב או רכישת דירה שאז מציאת המקור לכסף מזומן גדול היא קשה מאד. גם אז לקיחת ההלוואה מותנית בכך שיש מקור להחזרים החודשיים על ההלוואה.

אם כבר הלוואות – להשתדל רק מגמ”חים

גם כאשר יש צורך ומקבלי ההחלטות בבית או בעסק מחליטים שאכן יש צורך לקחת הלוואה, כדאי וצריך לקחת הלוואה מגמ”ח. הסיבה לזה היא כמובן שבגמ”ח אין צורך לשלם ריבית. תשלום הריבית על הלוואות בנקאיות גורמת להגדלה משמעותית מאד בסכום הכסף המוחזר לעומת סכום הכסף שנלקח.

באם אין כל אפשרות אחרת ועלינו לקחת הלוואה מבנק, כדאי להיעזר באחד ממומחי ההלוואות אשר אמנם נצטרך לשלם לו על שירותו אבל בדרך כלל הוא ישיג עבורנו תנאים הרבה יותר טובים מאשר נוכל להשיג בעצמנו והכסף שאו משלמים לו יוחזר לנו בכפלים.

הלוואה = תועלות

לקיחת הלוואה אינה פתרון קסם לבעיית המזומנים הקיימת בבית או בעסק. כאשר לוקחים הלוואה, יש לעשות תכנון נכון ומדויק אילו תועלות יצאו מההלוואה, כך שבעזרתה הכנסות המשפחה או העסק יגדלו. כך לדוגמא: רכישת רכב מסייעת להגיע למקום עבודה, אך באם עלות אחזקת הרכב עולה על ההכנסה מהעבודה, לא התקיימה גדילה. לעומת זאת, באם מצאנו שהעבודה החדשה, או העבודות החדשות יביאו הכנסה גדולה יותר, הרי שקיימת אפשרות לרכוש רכב בהלוואה. כך גם ניתן לקחת הלוואה ליוזמה שביצועה יביא להגדלת הפעילות וההכנסות באופן מתאים. בכל אופן, נדרש תכנון מתאים למצב הנוכחי של המשפחה או העסק, כך שההלוואה תביא להתפתחות נכונה. אדגיש כי תכנון כזה יש לקיים עם איש מקצוע מתאים.

לא להיכנס למינוס!

הכלל שלא להיכנס למינוס צריך להיות כלל ברזל אצל כל משפחה ובוודאי בכל עסק. הפיתוי להיכנס למינוס הוא גדול שכן הבנק מעמיד זאת בצורה שכאילו עומד לרשותנו סכום כסף שאנו יכולים להשתמש בו כרצוננו. לאחר הכניסה למינוס יש קושי עצום לצאת ממנו. הקושי הוא אמנם בעיקר פסיכולוגי, אבל מעטים מצליחים להתגבר עליו. המינוס הוא למעשה הלוואה מתמדת אשר עליה אנו משלמים ריבית גבוהה במיוחד ולכן ההוצאה עליו היא גדולה. יש צורך אמיתי לאמץ את הכלל – לא להיכנס למינוס בשום צורה ובעד שום פיתוי.

לסיכום, שמירה על עקרונות בניהול הכספי כאשר כלל הברזל הוא שלכל הוצאה מתוכננת צריכה להיות כנגדה הכנסה. מעקב מתמיד על מצב תזרים המזומנים, יצירת תקציב מסודר ועמידה בו וכן שמירה על שאר כללי הניהול הכספי, תוכל להביא אותנו, בבית ובעסק – שליחות החיים שלנו – ליכולות עבודה הולכות וגדלות ולהצלחה גדלה והולכת.

אין לראות במובא במאמר זה תחליף ליעוץ אישי או להמלצה כלשהי ללקיחת הלוואה.

לקבלת קובץ תבנית תזרים מזומנים באקסל, השאירו כאן מייל

כתובת המייל שלך תשמש אותנו להעביר לך מידע וידע רלוונטי להצלחה אישית, ארגונית ועסקית. לא נעביר אותה הלאה.

[contact-form-7 id=”6840″ html_class=”use-floating-validation-tip” ]

להרשמה לניוזלטר שלנו, השאירו מייל כאן

תודה על הרשמתך

שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

על כוס קפה #אל תניח

שימו לב 🙂 זהו פוסט הנכתב כחלק מסדרת פוסטים בנושא העצמה אישית. לקריאת הפוסט הראשון לחצו כאן #רוצה להצליח לקריאת הפוסט השני לחצו כאן #פקעת

קרא עוד »

יש לכם רעיון? תגשימו אותו.

יצא לי לשמוע שלוחים שרוצים לתכנן, אך אין להם את הכלים הפשוטים לתכנן. יצא לי גם לשמוע אנשי צוות שמביאים רעיונות, אך לא מאמינים בהם

קרא עוד »

כשהמינוס לוחץ זה הזמן לשחרר חגורה

שישה דברים שמביאים משקי בית למינוס: קניות כל יום, כרטיסי אשראי, הקצאה כפולה, כסף שחור, הצעות מהבנק והלוואה לכיסוי המינוס. איך לא ליפול בזה ודרכים לצאת מהמינוס.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
שלחו לנו הודעה
1
כאן יוצרים קשר ומתקדמים
רוצים להצליח יותר?
לחצו ונתקדם