''ג בעומר תשע''ה אחוזה חיפה (8)

פעילות לג בעומר מוצלחת – יותר

במאמר זה נסקור את כלי העבודה העומדים לרשותנו בשלבי התכנון, הביצוע והסיכום של הפעילות ואיך אפשרי להורידם ממחשבה לדיבור ולמעשה, כך שיביאו אותנו להצלחה. הנושאים אותם נסקור כוללים את המרכיבים החשובים, אשר כאשר נשתמש בהם באופן מעשי, ביכולתם להעצים את יכולותינו בשליחות ובפעילות ל"ג בעומר בפרט.

בין הנושאים שנסקור נמצא את המטרה וקביעת מטרת ביניים, בחינת קהלי היעד, המסר המרכזי, סגנון הפעילות, תכנון דרכי פעולה ומספר נספחים שיסייעו לנו בביצוע פעילות מוצלחת.

קביעת המטרה – בראש ובראשונה

ראשית, על מנת ליצוק את אבן הבסיס והיסוד לפעילות, עלינו לקבוע את המטרה אותה נשאף להשיג באמצעות פעילות ל"ג בעומר. ממש כמו שהרבי מינה כל אחד מאתנו לשליח במטרה לקרב את הגאולה, כך עלינו להגדיר מטרה. שכן בהיותנו שליחים – מנהלי בית חב"ד, הרבי נותן לנו את הכוח להגדיר את מטרות הביניים ודרכי השגת המטרה בשליחות לאור הוראותיו בשליחות (ע"פ דבר מלכות ש"פ חיי שרה תשנ"ב – מהו שליח).

המטרה אותה הגדיר הרבי לפעילות ל"ג בעומר היא "ל"ג בעומר הוא יום שמחתו של רבי שמעון בר יוחאי. יש להשתדל שיום זה יהיה 'יום שמחתנו' של כל בני ישראל בכל מקום שהם, הן בחוץ לארץ ועל את כמה וכמה בארץ-ישראל, באמצעות עריכת חגיגות ותהלוכות של ילדי ישראל בסיסמת "יחד כל ילדי ישראל" – כלשון הכתוב "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד…" (מבצעים כהלכתם, ש. ביסטריצקי עמ' 154; מובא מתורת מנחם התוועדויות תשמ"ג ח"ג עמוד 1425).

לאור זאת, המטרה הראשית כבר מוגדרת "קיום תהלוכות וחגיגות בסיסמת יחד כל ילדי ישראל", כך שנותר לנו להגדיר כעת מהי מטרת הביניים בפעילות ל"ג בעומר שנקיים.

מטרת ביניים – כלי להשגת המטרה הראשית

מטרת ביניים הינה מטרה מסייעת למטרה הראשית, ומאפשרת להשיג את המטרה הראשית באופן מוצלח. לדוגמא, ניתן להגדיר שבפעילות ל"ג בעומר בשנה זו תרצה שמטרת הביניים תהיה להביא את כל ילדי העיר או השכונה. כך שבפעילויות שלנו כעת נחשוב 'איך אנו משיגים את המטרה ומביאים את כל ילדי העיר והשכונה להשתתף בפעילות' וגם לפעול באופן שנשיג את המטרה הזו. לחלופין, נוכל גם להגדיר מטרה שבשנה זו בל"ג בעומר כל ילד מביא את ההורים שלו, ואזי הפעילות שלנו תהיה במטרה מכוונת ל'איך אני גורם לילדים להביא את ההורים שלהם לפעילות' או "איך אני גורם להורים להשתתף בפעילות" וכיוצא בזה. כמובן שאלו רק דוגמאות, ונכון שכל בית חב"ד יתאים לעצמו מטרת ביניים המתאימה לאופי האנשים איתם הוא פועל ולמאפייני הסביבה שלו.

זיהוי קהלי היעד – אבן דרך בבחירת פעילות מוצלחת

לאחר שהגדרנו לעצמנו מהי מטרת הביניים שנרצה להשיג בפעילות ל"ג בעומר, עלינו לבחון מיהם קהלי היעד אליהם אנו מייעדים את הפעילות. קהלי היעד הם המשתתפים אותם נרצה לראות בפעילות שנקיים ואליהם אנו מכוונים את כלל התכנון והביצוע עליו תעמול בתקופה הקרובה. יכול להיות שקהלי היעד שלנו כבר מוכרים לנו והם אלו המשתתפים באופן תדיר בפעילות בית חב"ד שבו אנו פועלים כשלוחים, אך יכול גם להיות, ואף נכון שיהיה, שבפעילות ל"ג בעומר (כבכל פעילות) נכוון להגיע לקהלי יעד רחבים יותר, אשר שונים בגילאים, באופי, במרחק המגורים ועוד.

בשיחה משנת תש"נ, הגדיר לנו הרבי את קהלי היעד באופן ברור "לאסוף ולכנס מספר הכי גדול של ילדים וילדות (בנפרד, כמובן) לפני בר מצווה ובת מצווה, תינוקות של בית רבן…. מובן וגם פשוט שכל זה אמור גם בנוגע לאלו שאחרי גיל בר ובת מצווה…". מכך מובן שעלינו להביא לכך שישתתפו בפעילות ל"ג בעומר מספר הכי גדול של משתתפים ומשתתפות מינקות ועד בגרות. (מבצעים כהלכתם, ש. ביסטריצקי, עמ' 153).

בחינת קהלי היעד מאפשרת לנו לקיים פעילות מתאימה, אשר תמשוך את קהל היעד להשתתף בה באופן יעיל וממוקד, זאת באמצעות המסר, הסגנון ודרכי הפעולה עליהם נפרט בהמשך (דוגמא לבחינת קהלי יעד מצורפת בנספח).

לאחר שבחנו את הגילאים של קהלי היעד ומאפייניהם, נוכל להבין איך נכון ביותר לפעול כך שיגיעו "מספר הכי גדול" של ילדי ישראל לתהלוכה והפעילות אותה נקיים.

מסר מרכזי קליט – ההבדל בין ׳עשינו׳ לבין ׳יצרנו שינוי׳

בדרך הרגילה כיום, בכל תהלוכה שאנו מקיימים, שרים ומחזיקים המשתתפים שלטים המשדרים מידע כללי על 'עשרת המבצעים', יהדות והלכה, כך שכל משתתף שומע על עשרת המבצעים. עם זאת, על מנת שנוכל להביא את המשתתפים משמיעה ומחשבה לדיבור ומעשה, עלינו לבחור מסר מרכזי קליט, עניין אשר יביא לכך שכאשר תסתיים הפעילות וכל משתתף ילך לביתו, יישאר אצלו המסר ובעזרת השם יביאו לידי מעשה.

בבחירת המסר המרכזי עלינו לשאול את עצמנו האם יש משהו מיוחד אותו אנו יכולים להשמיע למשתתפים ולהחדיר בהם, איזה עניין שמתאים מאד לקהל היעד שלנו או לתקופה בה אנו נמצאים בסביבה שלנו, בארץ או בעולם.

לדוגמא, אפשר להחליט שהמסר המרכזי בשנה זו יהיה בנושא אחדות, ויתמקד בחשיבות של עזרה לזולת. לחלופין, אפשר לקבוע שהמסר המרכזי יהיה בנושא אחדות ויתמקד בחשיבות של האחדות המשפחתית. בנוסף לכך, אפשר גם להגדיר את המסר המרכזי ככזה שיהיה בנושא אחדות ובחשיבותה של חשיבה חיובית על האחר.

כמובן שעלינו לשים לב כי לכל מסר שכזה יש השלכות על סגנון הפעילות והאופן בו היא תתקיים, החל מהתפאורה, הפעילויות, השלטים, השירים, דבר התורה ועוד, כך שהמסר הנכון והקליט יגיע למשתתפים ויביא למעשה בפועל אצל המשתתפים.

סגנון פעילות – יריד או פעילות אחת. תהלוכה או מדורה

בנוסף, יש לקבוע את סגנון הפעילות. סגנון הפעילות משקף את האופן בו תתקיים הפעילות בל"ג בעומר ואת המסר שברצוננו להעביר. סגנון הפעילות ייקבע לאור המטרה אותה הגדרנו קודם לכן ויבטא  את המסר המרכזי שלנו.

סגנון הפעילות יכול להתבטא בסוג הפעילויות שנקיים, האמנים שנזמין ובאופן שבה תתקיים התהלוכה או הפעילות. כך אפשר להחליט כי תתקיים תהלוכה רגלית או על גבי עגלות טרקטור מאובטחות, כרכרות סוסים וכדומה בליווי משאיות פתוחות הנושאות מצגים בנושא החג. וכן שהפעילות תתקיים עם אמנים מיוחדים, המקיימים סדנאות יצירה ערכיות, ו/או הפעלות חינוכיות יחד עם תפאורה שמייחדת, ממחישה ומשדרת את הסגנון והמסר שברצוננו להעביר למשתתפים.

לדוגמא, באם הגדרנו כמטרה שנרצה להשיג השתתפות של מאה אחוזים מילדי העיר, עלינו למצוא את הסגנון המתאים שימשוך כמה שיותר ילדים להגיע לפעילות ולאור זאת להתאים את הפעילות והתהלוכה. סביר להניח שבתהלוכה, בה רוצים שכמה שיותר משתתפים ייקחו חלק, יש למצוא את המכנה המשותף המתאים ולפעול כך שהתהלוכה תהיה מיוחדת למכנה המשותף הגדול ביותר, ותשקף, ולו במשהו, איזה עניין שמושך את הילדים וכך גם הפעילות שתתקיים.

לחלופין, ניתן לקבוע שיתקיימו מספר פעילויות, במקביל או בהפרשי שעות, אשר כל אחת תותאם לקהל יעד שונה.

בקביעת הסגנון נסתייע כמובן במטרת הביניים, בחינת קהלי היעד שביצעת, כמויות המשתתפים הצפויות והמסר המרכזי.

דרכי פעולה – רשימת משימות ממוקדת להצלחה

השלב הבא שעלינו לבצע הוא תכנון דרכי פעולה. כעת נרשום לעצמנו, באופן מסודר, את המשימות שעלינו לבצע על מנת להביא לכמה שיותר משתתפים – "מספר הכי גדול של ילדים וילדות" – בפעילות ל"ג בעומר שלנו.

בכתיבת דרכי הפעולה נעבוד בשני שלבים. הראשון "דרכי פעולה כלליות" והשני "דרכי פעולה מפורטות".

בדרכי פעולה כלליות יבואו כלל המשימות בראשי פרקים. אלו המשימות שיגדירו לנו את המסגרת בה נפעל להשגת המטרה, לדוגמא:

  • קביעת מטרת ביניים לל"ג בעומר ה'תשע"ח
  • בחינת קהלי היעד שישתתפו השנה ומספרם
  • קביעת המסר המרכזי, אותו נרצה להעביר למשתתפים
  • הגדרת סגנון הפעילות
  • תיאום עם אנשי צוות לפעילות
  • קביעת מקום מתאים לפעילות
  • הזמנת פעילות מתאימה
  • תיאום עם גורמי שלטון מקומי
  • תיאום רפואה ואבטחה
  • פרסום, דפוס ושילוט
  • הבטחת תקציב הפעילות
  • כתיבת רשימות ציוד ונספחים

ערכנו עבורכם בסיס לתכנית עבודה מפורטת יותר מהמוצג כאן במאמר –

לחצו כאן, הורידו את התכנית המפורטת, התאימו אותה אליכם ותצליחו – יותר

שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

עין טובה – הרב גרוזמן

פודקאסט שליחות נועד להעביר מידע בגוף ראשון משלוחי הרבי אל כלל השלוחים הפועלים בעולם. בפודקסאט מספר 2 פגשנו את הרב גרוזמן, שליח הרבי לראשון לציון.

קרא עוד »

תן בלבנו שנדע לומר על מה שהצלחנו

 לא בשמיים היא: תכנית עבודה לחודש החגים בימים אלו שלוחים רבים ממקדים את מרב תשומת לבם בהכנות אחרונות לקראת חודש החגים. תקופה עמוסה במשימות גשמיות

קרא עוד »

צוות בצוות עשויה

בניית צוות עבודה למוסד השליחות אנו מתקדמים צעד אחר צעד בהקמת מוסד השליחות שלנו. הגדרנו את קהל היעד, שזהו הצעד היסודי והחשוב ביותר, בנינו חזון,

קרא עוד »

לא די לראות. יש לעשות.

במאמר הקודם למדנו איך לכתוב את חזון השליחות שלנו, ועכשיו אכן יש לנו חזון והוא מודפס יפה באותיות מאירות עיניים וצבעוניות מולנו. אנו מתבוננים בו

קרא עוד »
×
הי :)
אשמח לשמוע ממך..
שינוי גודל גופנים