מודל התוספת והמינוס שלך
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
מודל התוספת והמינוס שלך

מודל התוספת והמינוס שלך

במאמר הזה נדבר על המודל העסקי שנקרא "מודל התוספת", מה היתרונות שלו לעסק וללקוח ואיך זה קשור לחובות שאנחנו כצרכנים נכנסים אליהם.

מודל עסקי הוא מה שעסקים וחברות משתמשים בו כדי לתכנן את הרווחים שלהם כתוצאה משיווק ומכירה. יש הרבה מודלים וכל אחד מהם מתאים לסוג עסק אחר. כדי להתאים את המודל הנכון לעסק או לחברה נבחן מספר פרמטרים, כמו מי הוא הלקוח ואיזה מוצרים הוא צריך.

אז מה הוא בעצם מודל התוספת

מודל התוספת מאפשר לנו למכור מוצר במחיר נמוך ממחיר השוק, ולהציע שדרוגים ומוצרים נלווים בתשלום נוסף. כך החברה מתמודדת עם התחרות בשוק ונותנת מענה ללקוחות שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות אצל המתחרים ונתפסת אצל הצרכנים כזאת שנותנת את המחיר הטוב ביותר. דוגמה טובה לזה תהיה כרטיסי טיסה – אפשר לקנות כרטיס בסיסי בזול, ולאחר מכן יוצעו ללקוח שדרוגים בתוספת תשלום כמו בחירת כיסא, ארוחה, הוספת מזוודה וכו'

יתרונות המודל לעסק

עסק שישתמש נכון במודל יוכל להרוויח הרבה מלקוחות שישלמו על שדרוגים ותוספות, המחיר שייקבע למוצר או לשירות הבסיסי ימשוך הרבה לקוחות להתעניין במוצר, ואם תהליכי השיווק וההמרה שלנו טובים הלקוח גם ירצה לקנות את המוצרים הנלווים. זה עובד בזכות חוק המספרים הקטנים – "מה זה עוד 3000 שקל כדי לשדרג את נוחות הנסיעה לעומת 67 אלף ₪ שכבר שילמתי על הרכב?" הלקוח כבר נמצא בתהליך הרכישה ולכן מוכן לשלם יותר. הוא מתסכל על מחיר הבסיס, ולכן פחות "כואב" לו להוציא עוד כסף, הוא לא מסתכל על המחיר הסופי

יתרונות המודל ללקוח

הלקוח מקבל בחירה חופשית – הוא לא צריך לקחת את כל המוצר, אלא רק את מה שהוא מעוניין בו. הוא מחליט בעצמו מה מתאים לו ואיך יראה המוצר הסופי שהוא רוכש. כמו בחבילות סלולר – אדם שמשתמש הרבה באינטרנט ישלם תוספת על חבילת גלישה גדולה יותר, אדם שזה לא שימושי לו פשוט לא יקנה את זה וישלם פחות

הקשר בין חובות הצרכן למודל התוספת

במחקר שנעשה בנושא התנהגות צרכנים עלה כי המודל הזה יעיל מאוד לחברות ועסקים; הלקוח בוחר לקנות בהתאם לשיקולי עלות-תועלת והצורך שלו במוצר, ואחר כך כשמציעים לו שדרוגים הוא מבצע קנייה רגשית. אחרי שכבר שילמת בזול על כרטיס במחלקת תיירים, מה אכפת לך כמה עולה הקפה ומאפה שמביאים לך בטיסה הרי. כך שגם אם הלקוח החליט על הרכישה בצורה שקולה ומתאימה לתקציב שיש לו, הוא עדיין ישלם יותר על התוספות כדי לקבל מוצר שלם יותר.

אפשר לתת דוגמאות לקשר בין החובות אליהם אנחנו נכנסים כצרכנים למודל הזה במגוון תחומים: שדרוגים בחבילת הסלולרי, ביטוחים משלימים, מועדוני לקוחות בחברות אשראי, מוצרים משלימים למכשירים חשמליים, שדרוג ארוחה במסעדה ב"רק כמה שקלים" ועוד ועוד. כל התוספות האלה מצטברות בסוף לסכום של כמה מאות שקלים בחודש.

כל הדוגמאות האלה מציגות שירותים ומוצרים שכנראה הוצעו לכם פעמים רבות אחרי שרכשתם מוצר, מה שמשותף להן הוא שהם לכאורה הופכים את המוצר לטוב יותר עבורכם, אבל בעצם נועדו לגרום לכם לבצע קנייה לא מושכלת שחורגת מגבולות התקציב שלכם.

שורה תחתונה – מודל התוספת מאפשר לעסק למכור מוצר בזול ולהרוויח בעיקר משירותים נלווים, לכאורה היינו חושבים שזה מודל שטוב גם ללקוח, אבל חשוב מאוד שכלקוחות נשים לב שלא מוכרים לנו משהו שאנחנו לא באמת צריכים. שימו לב לתקציב שיש לכם ומה הוא המחיר הסופי שאתם משלמים. מודעות לשימוש במודל הזה תעזור לכם להיות צרכנים נבונים יותר ולקבל החלטות טובות שיחסכו לכם כסף.

מקורות: נווט המודלים העסקיים, 2017, דיאלוג-הפצה, עמ' 78-81

להרשמה לניוזלטר שלנו, השאירו מייל כאן

תודה על הרשמתך

שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email

לא די לראות. יש לעשות.

במאמר הקודם למדנו איך לכתוב את חזון השליחות שלנו, ועכשיו אכן יש לנו חזון והוא מודפס יפה באותיות מאירות עיניים וצבעוניות מולנו. אנו מתבוננים בו

קרא עוד »
אנשים יושבים ביחד בשולחן

להיות במקום אחד

אתה שומע אותי, זה בסדר להמשיך לדבר? שאל אותי השבוע חבר, תוך כדי שקמתי מהמקום לסדר את התיק לקראת היציאה. עניתי לו שיחכה כמה דקות

קרא עוד »

כשהמינוס לוחץ זה הזמן לשחרר חגורה

שישה דברים שמביאים משקי בית למינוס: קניות כל יום, כרטיסי אשראי, הקצאה כפולה, כסף שחור, הצעות מהבנק והלוואה לכיסוי המינוס. איך לא ליפול בזה ודרכים לצאת מהמינוס.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
שלחו לנו הודעה
1
כאן יוצרים קשר ומתקדמים
רוצים להצליח יותר?
לחצו ונתקדם
דילוג לתוכן