חזון העסק המשפחתי
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
חזון העסק המשפחתי עבודה מתוכננת  מצליחה יותר

חזון העסק המשפחתי

מה זה חזון

חזון הוא תמונת המצב הרצויה מבחינת העסק המשפחתי. החזון כולל רשימה של שאיפות שאותן רוצים להשיג בעסק המשפחתי בטווח שנים עתידי. אלו ישמשו אותו לאורך שנים. בנוסף לשאיפות, החזון כולל רשימת ערכים שלאורם יפעל העסק המשפחתי ומקבלי ההחלטות שבו. בעסק משפחתי מומלץ שיהיה חזון עסקי וחזון משפחתי. במאמר זה נעסוק בחזון של העסק המשפחתי.

יתרונות החזון לעסק המשפחתי

עסק משפחתי שיש לו חזון עסקי וחזון משפחתי הוא עסק משפחתי שיכול לקבל החלטות בקלות רבה יותר. הסיבה היא שהחזון מהווה מרחב לקבלת החלטות. בנוסף, הערכים מהווים מצפן לנורמות ההתנהגות וכן לקבלת ההחלטות בעסק המשפחתי.

יתרה מזו, בכל עסק יש קשיים. בעסק המשפחתי, כשיש קשיים הם יכולים לנבוע גם מעניינים שונים בעסק המשפחתי וסביבתו ו/או מעניינים משפחתיים אישיים. בזמן של קושי ומשבר לא תמיד זוכרים מה הסיבה לעבודה המאומצת להצלחת העסק המשפחתי. זה יכול להגיע למצב בו בני המשפחה רוצים לסגור את העסק המשפחתי. החזון מזכיר לכולם למה הם נמצאים בעסק המשפחתי, ומהווה כח והשראה לעתיד טוב יותר. 

חסרונות החזון לעסק המשפחתי

חזון שם את העסק המשפחתי ברמה שדורשת מבני המשפחה שבעסק המשפחתי, ובמיוחד ממקבלי ההחלטות שבו להתנהג בהתאם. ההחלטות, התרבות הארגונית, הנהלים והתהליכים נדרשים להיות בהלימה מלאה לחזון. אחרת, למה יש אותו. צורת העבודה הזו יכולה להעיב על בעלי עסקים משפחתיים שפחות חושבים על העתיד ויותר אוהבים את הכאן ועכשיו.

איך משתמשים בזה

תהליך כתיבת החזון המומלץ הוא לכנס את כל מי שהעסק המשפחתי מעניין אותו, והוא מועסק בעסק המשפחתי. מומלץ לצרף לתהליך גם בני משפחה מהדור המייסד, גם אם הם לא עובדים בעסק המשפחתי כיום. הם יכולים לחדד את הסיבה להקמת העסק המשפחתי, שתורמת רבות להבנה ההסטורית וההכוונה לעתיד.

במהלך ההתכנסות, כל משתתף – החל מהמייסדים – משתף את הסיבה שלדעתו העסק המשפחתי קיים, ולאן העסק המשפחתי צריך לשאוף. את כל מה שנאמר רושמים. לאחר מכן ממשיכים להציע מטרות וערכים נוספים ככל שמאפשר הזמן. בסיום, מדרגים את המטרות והערכים ובוחרים בין שלש לחמש מטרות וערכים. חושבים עליהם כמה ימים, מנסחים יפה ומגישים שוב לאישרור בני המשפחה ו/או המנהלים בעסק המשפחתי. את החזון של העסק המשפחתי מומלץ לרענן אחת לשנה.

דוגמאות לתרומת החזון בעסק המשפחתי להצלחתו

כשנדרשים לקבל החלטה עסקית חשובה שדורשת השקעה רבה של משאבים ותקציבים. יכול להיות מצב שיש בני משפחה בעסק המשפחתי שמתנגדים למהלך. החשש שלהם הוא מהשפעות העסק המשפחתי על התא המשפחתי, שכן יש סיכונים כלכליים. בפתיחת הדיון וכן לקראת קבלת ההחלטות, יכולים בני המשפחה להעזר בחזון והערכים כקווים מנחים. ולמעשה, אם יש בהחלטה הזו צעד שמקדם לעבר החזון של העסק המשפחתי, הסבירות שלמרות החששות ההחלטה תתקבל בחיוב גבוהה יותר.

בנוסף, בעלים של עסק משפחתי במרכז הארץ, שעברו עליו ובני משפחתו ימים קשים בשל משבר הקורונה שקל לסגור את העסק המשפחתי. פתאום כולם שכחו למה הם צריכים את העסק המשפחתי, ואולי עדיף לעבור להיות שכירים ורגועים. כשהם שוחחו איתנו במטרה לבחון התייעלות בעסק המשפחתי או מכירה שלו, שאלנו אותם על החזון שלהם – לאן הם רוצים להגיע. לרגע אחד היה שקט, ואחר כך שטף של משפטים וחלומות שמרגע לרגע עלו ברמת האנרגיה שלהם. לשמחתנו, העסק ממשיך לפעול, למרות הקשיים. החזון הזכיר להם למה העסק קיים ומה המטרה שלו בעולם.

עשו לכם עתיד בעסק המשפחתי

חזון הוא תמונת המצב הרצויה מבחינת העסק המשפחתי. החזון כולל רשימה של שאיפות שאותן רוצים להשיג בעסק המשפחתי בטווח שנים עתידי. לכן, עסק משפחתי שיש לו חזון עסקי וחזון משפחתי הוא עסק משפחתי שיכול לקבל החלטות בקלות רבה יותר. יתרה מזו, בכל עסק יש קשיים. בעסק המשפחתי, כשיש קשיים הם יכולים לנבוע גם מעניינים שונים בעסק המשפחתי וסביבתו ו/או מעניינים משפחתיים אישיים. עם זאת, חזון שם את העסק המשפחתי ברמה שדורשת מבני המשפחה שבעסק המשפחתי, ובמיוחד ממקבלי ההחלטות שבו להתנהג בהתאם. צורת עבודה כזו יכולה להפריע לבעלי עסקים משפחתיים שפחות חושבים על העתיד ויותר אוהבים את הכאן ועכשיו.

תהליך כתיבת החזון המומלץ הוא לכנס את כל מי שהעסק המשפחתי מעניין אותו, והוא מועסק בעסק המשפחתי. מומלץ לצרף לתהליך גם בני משפחה מהדור המייסד, גם אם הם לא עובדים בעסק המשפחתי כיום. לאחר שהחלטתם על חזון, תלו אותו מול העיניים, הזכרו בו מדי פעם ובחנו האם קבלת ההחלטות והנורמות בעסק המשפחתי מתאימות לחזון שהצבתם לעסק המשפחתי.

להרשמה לניוזלטר שלנו, השאירו מייל כאן

תודה על הרשמתך

שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email

לא די לראות. יש לעשות.

במאמר הקודם למדנו איך לכתוב את חזון השליחות שלנו, ועכשיו אכן יש לנו חזון והוא מודפס יפה באותיות מאירות עיניים וצבעוניות מולנו. אנו מתבוננים בו

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
שלחו לנו הודעה
1
כאן יוצרים קשר ומתקדמים
רוצים להצליח יותר?
לחצו ונתקדם
דילוג לתוכן