להסתכל קדימה כדי לא ליפול – חזון העסק
עבודה מתוכננת. מצליחה יותר למה צריך חזון

להסתכל קדימה כדי לא ליפול – חזון העסק

מה זה חזון

חזון הוא תמונת המצב הרצויה מבחינת העסק. החזון כולל רשימה של שאיפות שאותן רוצים להשיג בעסק בטווח שנים עתידי. אלו ישמשו אותו לאורך שנים. בנוסף לשאיפות, החזון כולל רשימת ערכים שלאורם יפעל העסק ומקבלי ההחלטות שבו. במאמר זה נעסוק בחזון העסקי.

יתרונות החזון לעסק

עסק שיש לו חזון עסקי וחזון משפחתי הוא עסק שיכול לקבל החלטות בקלות רבה יותר. הסיבה היא שהחזון מהווה מרחב לקבלת החלטות. בנוסף, הערכים מהווים מצפן לנורמות ההתנהגות וכן לקבלת ההחלטות בעסק.

יתרה מזו, בכל עסק יש קשיים. בזמן של קושי ומשבר לא תמיד זוכרים מה הסיבה לעבודה המאומצת להצלחת העסק. זה יכול להגיע למצב בו המייסדים או המנהלים הנוכחיים רוצים לסגור את העסק. החזון מזכיר לכולם למה הם נמצאים בעסק, ומהווה כח והשראה לעתיד טוב יותר. 

חסרונות החזון לעסק

חזון שם את העסק ברמה שדורשת מאנשי הצוות שבעסק, ובמיוחד ממקבלי ההחלטות שבו להתנהג בהתאם. ההחלטות, התרבות הארגונית, הנהלים והתהליכים נדרשים להיות בהלימה מלאה לחזון. אחרת, למה יש אותו. צורת העבודה הזו יכולה להעיב על בעלי עסקים שפחות חושבים על העתיד ויותר אוהבים את הכאן ועכשיו.

איך משתמשים בזה

תהליך כתיבת החזון המומלץ הוא לכנס את כל מי שהעסק מעניין אותו, והוא מועסק בעסק. מומלץ לצרף לתהליך גם אנשי צוות מהדור המייסד, גם אם הם לא עובדים בעסק כיום. הם יכולים לחדד את הסיבה להקמת העסק, שתורמת רבות להבנה ההסטורית וההכוונה לעתיד.

במהלך ההתכנסות, כל משתתף – החל מהמייסדים – משתף את הסיבה שלדעתו העסק קיים, ולאן העסק צריך לשאוף. את כל מה שנאמר רושמים. לאחר מכן ממשיכים להציע מטרות וערכים נוספים ככל שמאפשר הזמן. בסיום, מדרגים את המטרות והערכים ובוחרים בין שלש לחמש מטרות וערכים. חושבים עליהם כמה ימים, מנסחים יפה ומגישים שוב לאישרור צוות המנהלים בעסק. את החזון של העסק מומלץ לרענן אחת לשנה.

דוגמאות לתרומת החזון בעסק להצלחתו

כשנדרשים לקבל החלטה עסקית חשובה שדורשת השקעה רבה של משאבים ותקציבים. יכול להיות מצב שיש אנשי צוות בעסק שמתנגדים למהלך. החשש שלהם הוא מהשפעות ההחלטה על המשכיות העסק, שכן יש סיכונים כלכליים. בפתיחת הדיון וכן לקראת קבלת ההחלטות, יכולים אנשי הצוות להעזר בחזון והערכים כקווים מנחים. ולמעשה, אם יש בהחלטה הזו צעד שמקדם לעבר החזון של העסק, הסבירות שלמרות החששות ההחלטה תתקבל בחיוב גבוהה יותר.

בנוסף, החזון מסייע לעסק להתמקד במה רוצים להשיג, וממי. במידה גבוהה החזון מסייע להתייעלות של השימוש במשאבים. שכן, במקום לנסות שכל העולם יהיו קהלי היעד והלקוחות של העסק, אפשר להתמקד במי שרלוונטי לחזון של העסק.

עשו לכם עתיד

חזון הוא תמונת המצב הרצויה מבחינת העסק. החזון כולל רשימה של שאיפות שאותן רוצים להשיג בעסק בטווח שנים עתידי. לכן, עסק שיש לו חזון עסקי הוא עסק משפחתי שיכול לקבל החלטות בקלות רבה יותר. יתרה מזו, בכל עסק יש קשיים. בעסק, כשיש קשיים הם יכולים לנבוע גם מעניינים שונים בעסק וסביבתו. עם זאת, חזון שם את העסק ברמה שדורשת מאנשי הצוות שבעסק, ובמיוחד ממקבלי ההחלטות שבו להתנהג בהתאם. צורת עבודה כזו יכולה להפריע לבעלי עסקים שפחות חושבים על העתיד ויותר אוהבים את הכאן ועכשיו.

תהליך כתיבת החזון המומלץ הוא לכנס את כל מי שהעסק מעניין אותו, והוא מועסק בעסק. מומלץ לצרף לתהליך גם אנשי צוות מהדור המייסד, גם אם הם לא עובדים בעסק כיום. לאחר שהחלטתם על חזון, תלו אותו מול העיניים, הזכרו בו מדי פעם ובחנו האם קבלת ההחלטות והנורמות בעסק מתאימות לחזון שהצבתם לעסק.

להרשמה לניוזלטר שלנו, השאירו מייל כאן

תודה על הרשמתך

שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

מודל התוספת והמינוס שלך

במאמר הזה נדבר על המודל העסקי שנקרא “מודל התוספת”, מה היתרונות שלו לעסק וללקוח ואיך זה קשור לחובות שאנחנו כצרכנים נכנסים אליהם. מודל עסקי הוא

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
שלחו לנו הודעה
1
כאן יוצרים קשר ומתקדמים
רוצים להצליח יותר?
לחצו ונתקדם